Neonsun Oy 15 vuotta


Neonsun Oy:n tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun Kari Hujakka sai puhelun silloiselta pomoltaan Niki Pihlströmiltä, joka tiesi Karin olevan hyvällä tavalla hullu ja lähtökohtaisesti kiinnostunut kaikista uusista jutuista. 

Niki pyysi Karia palaveriin Helsinkiin, jossa hän yllättäen ehdotti Karin ostavan Bollén Suomen edustuksen. Totta kai ostan, Kari päätti, eikä aikaakaan kun yritys oli perustettu. Firman nimeen sisällytettiin näppärästi sekä slogan että viittaus toimialaan. 

Ensimmäisenä vuonna Neonsun toimi Vantaan Hakkilassa, mutta aika nopeasti vahvistui ajatus, että yrityksen kotipaikaksi tulisi tuttu ja turvallinen Hämeenlinna. Aurinkolasien ja laskettelulasien myynti oli alana lähellä sydäntä, liittyihän siihen urheilu. Luonnollisena jatkumona reilun vuoden toiminnan jälkeen yritys sai Elan-suksien ja lumilautojen maahantuonnin. Jälleen Kari matkasi palaveriin Helsinkiin ja pohti, mitä yrityksessä voitaisiin tehdä erilailla, jotta mahdollisimman moni kuluttaja saisi kosketuksen Elanin ja Bollén tuotteisiin. Siihen mennessä Kari oli pyörinyt Suomen rinnekeskuksissa silloisen kollegansa Jani Rasinkankaan kanssa kahden miehen voimin peräkärry täynnä suksia ja lasketuttanut rinnekansaa Elanilla. Asiakkaat arvostivat toki ahkeria demomiehiä jo silloisella konseptilla, mutta Karin mielestä siitä puuttui spektaakkelia. 

Kaikkien aikojen promokiertue

Helsingissä Kari istuutui palaveriin Rasinkankaan ja Tammisen Jorin kanssa, ja ilmoitti, että nyt pojat ostetaan rekka, teipataan kylkiin Elanin logot ja vedetään Suomen suurin talvikiertue! Jani ja Jori epäilivät ideaa seonneen toimitusjohtajan liioitteluksi, mutta rekka hankittiin. Sillä sitten kierrettiinkin lähes kymmenen vuotta asiakkaiden luona, erilaisissa tapahtumissa ja messuilla kotimaassa, Ruotsissa ja eksyipä karavaani kerran Norjankin puolelle. 

DSC05104JPG
Kiertuerekka vuodelta 2010.


cDSC05124JPG

Elan Bollé Snowtour henkilökuntaa vuodelta 2010: Tamminen, Hujakka, Linnavuori


IMG_1565JPG

Elan Bollé Snowtour henkilökuntaa vuodelta 2019: Linnavuori ja Tiainen, A.


”Rekkareissuihin liittyy niin paljon tarinoita, että niistä saisi elokuvan aikaiseksi. Senhän voisi tehdä sitten Neonsunin kolmekymppisten kunniaksi, kun mahdolliset rikokset ja pölhöilyt ovat jo vanhentuneet.” 

Kari innostuu leffaideasta ja pohtii mitähän pääasialliset rikoskumppanit Rasinkangas, Tamminen, Linnavuori ja Hietamies asiasta tuumaisivat? Tämän tarinan kirjoittajana kehotin Karia säästämään lukijat yksityiskohdilta ja palaamaan asiaan: ”On tärkeää, että töissä on hauskaa, mutta niin rekkakiertueiden kuin kaikkien muidenkin promojen lähtökohtana on ollut, että erottaudumme muista merkeistä kuluttajan kokemuksissa ja tuotamme lisäarvoa asiakkaillemme.” Samaan asiaan voisi kiteyttää varmasti koko liikeidean. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, ja sellaisilla tuotteilla, joita kuluttaja arvostaa. Meille on tärkeää, että huipputuotteet toimivat siinä, mihin ne on suunniteltu. Lähtiessäsi hiihtovaellukselle, triathlon-kilpailuun, purjehtimaan, pulkkamäkeen tai vaikka sunnuntaikävelylle tulee välineiden toimia niin, ettet kiinnitä asiaan edes huomiota. Laadukkaiden tuotteiden lisäksi jälleenmyyjiemme kannalta on tärkeää, että toimitusketju rullaa hyvin aina tuotteen ostamisesta jälkihoitoon asti. Tähän me satsaamme. 


IMG-20190103-WA0003jpg

Asennuspalvelu Hietamies. Samalta mieheltä myös promopalvelut, varastointipalvelut, myyntipalvelut sekä stand up hauskuutuspalvelut aina väsyneimmille työtunneille asti.


Vakiintuneen asiakaskunnan lisäksi myös tuote-edustukset ovat kasvaneet vuosien varrella. Itse ajattelemme olevamme sporttitalo, mutta pitkä optisen alan kokemus mahdollisti meidän laajenemisen myös silmälasikehys puolelle. Mukaan vuosien varrella on tullut Cébén ja Serengetin aurinkolasit sekä Monoqoolin ja Booth & Brucen silmälasikehykset. Myös talvipuolelle on haettu ja saatu uusia huippubrändejä asiakkaiden palvelemiseksi. Pienenä yrityksenä etumme on ehdottomasti ollut joustavuus, kun vuosien saatossa tuotemerkkejä on haettu edustukseen kentältä kuultujen toiveiden pohjalta. Nykyisin edustamme Suomessa myös Komperdellin sauvoja ja suojia, Level-hanskoja, Alpinan laskettelumonoja sekä uusimpana lisäyksenä myös Roxan laskettelumonoja. 

Kantapään kautta, helan går!

Yrityksen kasvun lisäksi vuosien varrelle on sattunut myös kommelluksia sekä vähemmän hauskoja tilanteita. Esimerkiksi kun Neonsun Oy laajeni Neonsun Ab:ksi muutaman vuoden ajaksi Ruotsin puolelle. Ruotsiin menimme Haltin agentuurin sekä Bollén ja Elanin maahantuonnin tiimoilta. ”Kyselin neuvoja muutamilta ’isoilta tahoilta’, jotka olivat rakentaneet Ruotsissa aika isoakin liiketoimintaa. Ja kaikkien neuvo oli, että älä lähde Ruotsiin, koska se on vaikea maa suomalaisille tehdä kauppaa. No totta kai me lähdettiin! ...ja Ruotsi tuli nähtyä aika nopeasti.” 

Yhdessä muistelemme, että kulttuuri- ja toimintatavat eroavat Ruotsissa merkittävästi Suomesta, mikä on jotenkin selittämätöntä. Asiasta viisastuneena suutari päätti pysyä lestissään ja keskittyä kauppaan vain kotimaassa. Nyt asialle voi jo hymyillä, ikään kuin kaikki oppi vaan pitäisi hakea kantapään kautta. Kippis sille!


IMG-20181117-WA0003jpg

Monessa liemessä itsensä keittänyt toimitus johtajamme Kari Hujakka Levillä talvella 2018. Mukana juonessa Tanja Poutiainen ja Bollén sponsorivastaava Andrea Cappelletti.

Kasvava kiva kumppani

Olemme saavuttaneet hyvän maineen myös merkkiemme päämiesten keskuudessa, ja näkemyksiämme kuunnellaan. Karihan on tehnyt Bollén parissa töitä yhteensä jo 27 vuotta. Hän katsoo taakseen mielellään, ja muistaa että Bollén ensimmäisenä vuonna Katajanokan hiilikellarista toimitettiin 1 500 lasia Suomeen. Nykyisin luku on vuosittain yli 20 000 yksikköä, kun mukaan luetaan aurinkolasit, laskulasit sekä kypärät. Vaatimattomuus ei tunnetusti Karia kaunista, mutta hän summaa kuitenkin yllättävän vähäeleisesti ”ei ole huono tulos, ei”. Eikä se ole. Kun katsomme Neonsunin neukkarin vitriineihin, löytyy sieltä useampia maahantuontipalkintoja eri merkeiltä. Antaa niille arvoa enemmän tai vähemmän, on 15 vuotta yritykselle merkkipaalu, josta voi ja pitää olla ylpeä. 

Yrityksemme muutti vuoden alusta uusiin toimitiloihin Hämeenlinnassa. Uudesta paikasta on hyvä suunnitella seuraavaa 15 vuotta. Ajattelimme kasvaa maltillisesti sekä tulla alamme uskottavimmaksi toimittajaksi. Suuri haaste on kasvaa laadukkaasti niin, että asiakas saa ansaitsemaansa tasokasta palvelua koko ajan, mutta tähän aiomme löytää avaimet. Haluamme olla teille vakaa kumppani, jonka sanaan voi luottaa, joka kantaa vastuunsa toimintaympäristöstään ja jonka kanssa on erityisen kiva tehdä töitä! Ovemme ovat aina auki uusille ideoille, kehitysehdotuksille ja palautteelle, joten antaa palaa!

IMG-20190114-WA0016jpg

Työnjohto Tiainen & Tiainen Neonsunin muuttotalkoissa tammikuussa 2019. Taustalla duunari Hujakka.

Kari lähettää Neonsunin puolesta kiitoksen ja lämpimät terveiset kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille ympäri Suomen. Iso kiitos kaikille tarinaamme osallistuneille! 


Hämeenlinnassa 13.3.2019 

Kari ja Milja

Ps. Koska yrityksemme on kuin pieni perhe, haluaa Kari nostaa kiitoksen keskiöön kuitenkin työkaverinsa: ”Kiitos kuuluu meidän sitoutuneelle jengille, joka hoitaa työnsä aina huikeella huumorilla!” Kari on vuosien saatossa onnistunut haalimaan Neonsunin ympärille tiimin, joka on jo vuosia tehnyt töitä yhdessä. 15-vuotissynttäreiden kunniaksi esittelemme henkilökuntamme, kurkkaa siis profiilimme täältä ja tiedät, kenen kanssa olet tekemisissä!